سلول های چربی توضیحی بر علت ابتلا کودکان مادران دیابتی، به دیابت در بزرگسالی

  7مارس 2017 - تحقیقات نشان داده است چربی بدن زنان باردار مبتلا به دیابت می تواند علت ابتلا کودکان آنها به این بیماری را در مراحل بعدی زندگی توضیح دهد.

محققان دانمارکی می گویند که افزایش خطر ابتلا کودک به دیابت به دلیل تغییرات اساسی در اندازه سلول های چربی در بدن مادر او است.

محققان همچنین دریافتند مقادیر بیشتری لپتین در زنان مبتلا به دیابت وجود دارد، این هورمون می تواند گرسنگی را تحت تاثیر قرار دهد.

پژوهشگران توضیح دادند که نوزادان مادرانی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر احتمال دارد به بیماری هایپرگلایسمی جنینی مبتلا شوند، این بدان معنا است که کودک در رحم مادر در معرض مقدار قند خون بالاتری قرار می گیرد.

 نویسنده ی ارشد این مطالعه  Ninna Schioler، از دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، گفت: قند خون جنین بر سلولهای بنیادی چربی تاثیر می گذارد و این نقص می تواند چند سال بعد از دوره ی جنینی، شناسایی شود.

اگر قند خون مادر در دوره ی بارداری بالا باشد و یا به دیابت در دوران بارداری( قبل یا در طی بارداری) مبتلا باشد، تاثیر منفی بر سلول های جنین خواهد داشت، مطالعه حاضر از اهمیت تنظیم قند خون مادر در طی بارداری بمنظور کاهش این تاثیرات مضر حمایت می کند. خطر ابتلا به دیابت بارداری در دوران بارداری برای زنانی که قبل از بارداری لاغر هستند و اندامی متناسب دارند، کاهش می یابد.

در این مطالعه ی کوچک 206 زن شرکت داشتند، که برخی از آنها قبل از بارداری به دیابت مبتلا بودند و برخی در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شده و برخی به دیابت مبتلا نبودند.

پژوهشگران گفتند که ممکن است تفاوت در این زنان سبب تغییر سایر عوامل رشد جنینی شود، اما این یافته ها نشان می دهد بین دیابت و افزایش خطر جنین و در نهایت ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی ارتباطی وجود دارد.

زنان مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 می توانند در معرض خطر بالاتری برای به دنیا آوردن کودکانی با وزن بیشتر و یا سقط جنین باشند. به این زنان باردار توصیه می شود برای اطمینان از کنترل صحیح دیابت خود قبل از باردار شدن به دنبال مشاوره های پزشکی حرفه ای باشند.

یافته های این مطالعه در مجله یClinical Endocrinology and Metabolism  منتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/fat-cells-could-explain-why-children-of-mothers-with-diabetes-develop-condition-in-adulthood-94350631.html